Collage av emballasje til karbonader, kjøttboller, kake og burger.

Coop: Innen fem år skal all vår emballasje være mulig å materialgjenvinne

Dagligvarekjeden Coop har satt seg ambisiøse emballasjemål for 2025. Da skal all ny emballasje ha nye emballasjemerker, og ingenting være merket «sorteres som restavfall».

Det er ikke tvil om at Sylvia Lofthus i Coop Norge har satt materialgjenvinnbar emballasje høyt på agendaen til en av landets største dagligvarekjeder.

Kvalitetssjefen Frukt Grønt Emballasje presenterte under et webinar i regi av Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge deres emballasjestrategi, målsetninger, arbeidsmetoder og gode eksempler til inspirasjon og læring.

Sylvia Lofthus fra Coop i butikk

Sylvia Lofthus, Kvalitetssjef Frukt Grønt Emballasje Coop Norge. Foto: Coop Norge

Bruker emballasjeguiden aktivt

– Vi i Coop har tidligere utviklet en felles nordisk emballasjestrategi. Basert på denne har vi laget en konkret emballasjeguide og har kurset over 150 ansatte. I tillegg vil vi nå ta Plastløftet, sier Sylvia Lofthus.

I emballasjeguiden har Coop klare krav til at emballasjen deres skal være gjennomtenkt, materialgjenvinnbar, selgende for produktet, miljø- og brukervennlig, korrekt og informativt merket og selvfølgelig skal den ivareta hovedfunksjonen som er å emballere produktet.

I tillegg skal de ikke bruke plast som er komposterbar eller bionedbrytbar. For plast skal de unngå PVC, EPS, PS og PLA og kutte ut bruk av svartpigmentet Carbon Black.

Skjermbilde av emballasjestrategi

Coop sin emballasjestrategi

Sjekkliste

– Emballasjeguiden er viktig fordi den er mye mer konkret enn en overordnet strategi og lettere å bruke i løpende prosesser, sier Lofthus.

Dermed er det noen enkle punkter alle som utvikler og velger emballasje i Coop må forholde seg til.

  • velg riktig emballasje, og når det er aktuelt: som skal redusere matsvinn
  • velg riktig antall F- i D-pakk for mindre butikksvinn
  • fjern unødvendig plast
  • fjern all Carbon Black plast
  • velg materialgjenvinnbare emballasjeløsninger
  • etterspør resirkulert eller fornybart materiale
  • emballasjen skal merkes riktig med nye emballasjemerker så kundene våre vet hva de skal gjøre med den når den har blitt til avfall

 

Trenger du gode råd for å utvikle bedre emballasje. Sjekk nettsiden Sirkulær Emballasje eller prøv Gjenvinningskalkulatoren


Gode eksempler

I arbeidet med emballasjeguiden har Coop også identifisert mer enn 30 gode eksempler, der endringer går i retning av emballasje som er i henhold til Coop sine retningslinjer.

Eksemplene indikerer en årlig endring på at 150 tonn resirkulert plast erstatter jomfruelig plast, 160 tonn plast er redusert og 550 tonn plast har blitt gjenvinnbar.

Emballasje av karbonader, kjøttboller, kakestykke og hamburger

Slik ser den nye emballasjen til Coop Norge ut. 

gammel emballasje av karbonader, kjøttboller, kakestykke og hamburger

Denne emballasjen er byttet ut. 

Her er noen eksempler:

Erstattet jomfruelig plast med resirkulert plast.

  • Druebegeret har redusert plastmengden og erstattet 60 tonn jomfruelig fossil plast med resirkulert.

Redusert plast

  • Kjøttboller og karbonader/kjøttkaker har byttet ut en plastskål med pose.
  • Fjernet plastposen rundt bananer.
  • Brusflaskene har blitt tynnere.

Emballasje som har blitt gjenvinnbar

  • 1,6 millioner svarte Carbon Black skåler er byttet ut.
  • Emballasjen rundt tomater har blitt endret fra svart plast til kartong.
  • Kakestykker selges ikke lenger med Carbon Black emballasje.

Selv om Coop har kommet langt på veien, er de ikke i mål.

– Fremover er planen å revidere strategien og guiden og ikke minst ha fokus på Plastløftet. Vi skal ha flere kurs for å øke kompetansen, få på plass de nye emballasjemerkene, fange de gode eksemplene og profilere det arbeidet vi gjør, sier Sylvia Lofthus.

 


Hva vil du kildesortere?

Bruk sortere.no for å finne ut hvor du kan levere din emballasje

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?



For å kunne håndtere din hendvendelse/bestilling blir skjemaet lagret. Se hvordan vi behandler personopplysninger.