Evalueringsmøter, brukerundersøkelser, rapporter og avfallsstatistikk gir grunnlag for intern forbedring og bedriftens miljørapportering.
Jevnlige revideringer av avfallsløsningen er påkrevet, både ved endringer i lover og forskrifter, men også i bedriftsinterne og markedsmessige forhold. Dette innebærer at avfallsløsningen til enhver tid er i orden, i henhold til gjeldende regelverk og at den fungerer ut i fra de målene virksomheten har satt for avfallshåndteringen. Samtidig som virksomheten mottar resultater om kildesorteringen fra renovatøren, må det videreformidles til brukerne sammen med informasjon og forbedringsforslag.
Rapportering er nødvendig både i ved kostnadskontroll, dokumentering av miljøeffekter og med hensyn til HMS. De fleste renovatører tilbyr ferdige rapporteringsverktøy som kan utføre denne jobben for deg.
For å sikre at alle slutter lojalt opp om ordningen, avhold jevnlige evalueringsmøter med nøkkelpersoner både internt i virksomheten og med leverandører.
Lytt til tilbakemeldinger fra brukerne. Lag gjerne enkle spørreundersøkelser og vurder endringer for å forbedre løsningen.
Det er god økonomi i en veldrevet avfallsløsning. Bruk derfor tid på evaluering, oppfølging og forbedring.
Kommunisér resultatene av avfallshåndteringen. Å se at innsatsen gir resultater, er motiverende og viser at det nytter!