Kartongbegeret til Bama Packaging ble 15. desember utmerket med den gjeve emballasjeprisen WorldStar.
– Å få oppmerksomhet for det man utvikler er alltid stas. Det gir i tillegg en tilbakemelding på at det vi utvikler vurderes som innovativt og fremtidsrettet, sier daglig leder Erik Hanseid i Bama Packaging.
Avokado-emballasjen ble først utmerket med den skandinaviske emballasjeprisen ScanStar. 15. desember ble den også utmerket i den verdensdekkende konkurransen Worldstar. I sin begrunnelsen trekker ScanStar juryen fram at den plastfrie emballasjen bidrar til å redusere matsvinn, gir ferskere produkter og fører til en positiv innvirkning på miljøavtrykket for avokado. I begrunnelsen står det videre:
«Emballasjen er en helintegrert løsning med lokk, som strammes ut etter den faktiske størrelsen på avokadoene i hver enkelt pakke. Utformingen av lokket reduserer forbrukerens mulighet for å skade avokadoen ved å trykke og klemme den i butikken og holder produktene på plass under håndtering og transport. Informasjon kan skrives på emballasjen, og det er ikke behov for etikett på avokadoen.»
Les om Scanstar-prisen her. I tillegg til Bama Packaging ble også Glomma Papp premiert i World Star med transportemballasje for planter og Elopak fikk WorldStar for «The Pure-Pak Imagine carton». Les om WorldStar-prisen her.
HELINTEGRERT LØSNING: Den nye emballasjen er i et helt stykke og avokadoen er dermed ikke dobbeltemballert. Foto: Grønt Punkt Norge
Tidligere har Bama pakket to og to spisemodne avokadoer i plastbeger, med en flowpack rundt. Først ble plastbegeret erstattet med kartong, før flowpacken også ble byttet ut og emballasjen produseres nå i ett stykke som i tillegg tilpasses størrelsen på avokadoen.
– Selv om bakgrunnen for den nye emballasjen var å redusere mengden plast, er det alltid viktig for oss at ny emballasje tilfredsstiller alle krav til logistikk, automatisert pakking, gir effektiv og god håndtering i hele verdikjeden og gode eksponeringsmuligheter. Ikke minst må holdbarhet være minst like bra som emballasjen den erstatter, sier Erik Hanseid.
Han trekker derfor fram det gode samarbeidet som nøkkelen bak suksess.
– Det er ikke bare konstruktøren, men alt fra kvalitetsavdelingen, bærekraftsavdeling, logistikk, produktsjefer, designere og pakkerier og kjedene som har bidratt til dette. Det er ikke mulig å utvikle en god løsning uten et godt team.
Gammel og ny emballasje
Nordmenn elsker avokado, men en spisemoden avokado er sårbar for støt og trykkskader. Emballasjen må derfor beskytte produktet under pakking, transport, håndtering i butikk og hjemme hos forbruker.
– Mye av klemskadene skjer faktisk ved at forbruker klemmer på avokadoen i butikk. Lokket er derfor utformet så det er vanskeligere å klemme hardt på den, samtidig som det sikrer godt innsyn. I tillegg skal den forhindre at den faller ut, sier Hanseid.
Den nye emballasjen har også ført til bedre holdbarhet, fordi ventilasjonen økte. For Bama er bærekraft og matsvinn høyt på agendaen, derfor er de opptatt av å bare erstatte plast der det ikke er nødvendig eller aktivt bidrar til å redusere svinnet.
Hanseid påpeker likevel at det er krevende å gjøre en så stor emballasjeendring som dette.
– Ny emballasje krever ofte ombygninger og endringer i pakkelinjer hos våre produsenter. Bama henter produkter fra mange land i verden, og emballasjeløsningen leveres til kunder utenfor Norge under Eat me- merkevaren. Når det gjelder overgang fra plast- til fiberemballasje for frukt og grønt, ligger vi et hestehode foran mange andre land, og derfor må vi ofte være et foregangsland for produsentene våre. Det tar med andre ord tid å gjennomføre endringer, sier Hanseid
Emballasjekonseptet til avokadoen har også blitt brukt til emballering av annen frukt- og bær- emballasje som brukes både i Norge og utlandet. Forskjellen er imidlertid at de ikke har stramme- og låse-egenskapen i lokket som tilpasser seg størrelsen på avokadoen.
– Avokadoløsningen ble først lansert er i Norge og all avokado i topakning levert via BAMA kommer nå med denne emballasjen, men den er på full fart ut i andre markeder i Europa. Det er stadig flere europeiske land og butikkjeder som ønsker å ta løsningen i bruk, sier Erik Hanseid
«ScanStar» er en emballasjekonkurranse som arrangeres i regi av Scandinavian Packaging Association (SPA), med deltakere fra Danmark, Finland, Norge og Sverige. Vinnere av ScanStar har rett til å delta i «WorldStar» som er en verdensomspennende konkurranse. I år ble det levert 440 bidra fra 37 land.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.