Grønt Punkt Norge jobber med materialselskapene for å sikre at brukt emballasje gjenvinnes, og vi jobber med produsentene for å sikre at emballasjen skal være enkel å gjenvinne. Slik gjør vi returordningene effektive og attraktive, og sørger for at materialene holdes i kretsløpet så lenge som mulig.
Medlemmene bestemmer
I Grønt Punkt Norge lever vi av og for medlemmene våre. Bedrifter som er medlemmer i Grønt Punkt Norge skal aldri være i tvil om at all emballasje som kildesorteres og samles inn, håndteres på en best mulig måte for miljøet. De skal oppleve at vi bidrar til etpositivt omdømme, og de skal vite at vi er samarbeidsvillige og konstruktive. En viktig dimensjon ved Grønt Punkt Norge og materialselskapene er at vi er nonprofit-organisasjoner, så vi har ingen andre interesser enn å gjøre returordningene så gode som mulig.
Vi er stolte
Per i dag er gjenvinningsmålene for de fleste materialene vi resirkulerer passert med god margin, så vi har god grunn til å være stolte av det vi har fått til i Norge. Dette hadde ikke vært mulig uten et godt samarbeid med medlemsbedrifter, kommuner, private avfallsentreprenører, sorteringsanlegg, gjenvinningsbedrifter og produsenter som bruker gjenvunnet materiale. Tusen takk alle sammen, for et godt og givende samarbeid i tjue år! Vi gleder oss til de neste tjue.
Vi venter ikke på fremtiden
Vi har tatt initiativ til samarbeidsprosjektet Futurepack, der vi sammen med medlemmer jobber for å skape fremtidens emballasjemateriale. Et annet spennende prosjekt, er samarbeidet med plastindustrien i Østfold om Sirkulærplast. Kontinuerlig jobbes det med å finne bedre løsninger for det offentlige rom for å sikre at emballasje ikke havner på avveie. Kommunikasjon er også viktig for å oppnå de målene Grønt Punkt Norge har. Vi skal overbevise, både forbrukere og næringsliv om at det er bedre å kilde-sortere og gjenvinne emballasje enn å kaste den i restavfallet. Dette er en kamp om oppmerksomheten, og vi tar stadig i bruk nye kommunikasjonsplattformer for å nå ut til målgruppene våre.
Gode rammer er viktig
Rammevilkårene er svært viktige for Grønt Punkt Norge, siden de definerer hva vi skal, må og kan gjøre. Utgangspunktet vårt er at næringslivet selv skal finne gode samfunnsøkonomiske løsninger, og at konkurranse kun fungerer dersom den er på like vilkår.
Vi mener det er viktig at EUs emballasjedirektiv blir implementert i Norge, noe som vil innebære en gradvis økning av gjenvinningsmålene for alle emballasjematerialer generelt og plast spesielt frem mot 2030. I tillegg er Avfallsdirektivet relevant. Der fastsettes det blant annet hvilke krav produsentansvarsorganisasjoner som Grønt Punkt Norge må oppfylle.
I Norge har Miljødirektoratet laget forslag til en forskrift om produsentansvar for emballasje. Vi synes forslaget inneholder mye bra, men vi har også kommet med noen innspill der vi mener forskriftsforslaget ikke er klart nok. Vi ønsker:
- strengere og mer konkrete regler for godkjenning av returselskaper
- opprettelse av et nøytralt emballasjeregister for å sikre at hvert returselskap tar ansvar for den emballasjen de tar betalt for
Selv om mye går riktig vei når det gjelder rammene for den sirkulærøkonomien som skapes gjennom resirkulering og gjenvinning, er det fortsatt mye å gjøre. Vi skal gjøre vårt ved å bidra til et grønt skifte gjennom å styrke medlemsbedriftenes grønne konkurransekraft.
Som sagt: For Grønt Punkt Norge er tjue år ingen alder. Vi har bare så vidt begynt.